Thursday, February 2, 2012

Hak Asasi Manusia.

Kita semua sedia maklum dengan Hak Asasi Manusia. Apa dia Hak Asasi Manusia? 

Ada sumber menyatakan :

Pada lazimnya, hak asasi manusia adalah berdasarkan kepada perisytiharan yang dibuat oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) pada 10 Disember 1948. Perisytiharan ini yang dikenali sebagai Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) telah membahagikan hak asasi manusia kepada empat kebebasan utama iaitu:
kebebasan daripada ketakutan
kebebasan daripada kemahuan
kebebasan bersuara
kebebasan kepercayaan.
Ia menyenaraikan pelbagai hak asasi manusia, daripada hak sivil dan politik sehinggalah hak ekonomi, sosial dan kebudayaan. 
(Wikipedia Ensiklopedia Bebas, laman ini diubah buat kali terakhir pada 00:12, 5 Januari 2012)

Tapi, adakah anda faham maksud sebenar dengan Hak Asasi manusia?

Baru-baru ini di negara kita telah berlaku satu perhimpunan jalanan yang dibuat oleh beberapa buah parti politik tempatan dengan beralasan untuk menghantar satu memorandum kepada Yang Dipertuan Agong berlandaskan Hak Asasi Manusia. Aku tak mahu cerita pasal isi kandungan tersebut, korang sendiri dah sedia maklum.

Adakah hak asasi manusia di negara kita sudah tidak relevan? Itu persoalan yang sering bermain difikiran rakyat. Ada dikalangan pengikut perhimpunan tersebut tak tahu pun sebab apa jadinya perhimpunan tersebut. Main ikut je. Ada pulak dikalangan mahasiswa yang turut serta. Haish. Macam-macam sekarang. Nak pergi KL pun rasa macam dah tak selamat. Dah la ramai Bangla dengan Indon.

Ikut pandangan aku la, manusia ni memang tiada had dalam menentukan kehendak. Akan tetapi, terhad dalam menentukan keputusan. Salah buat keputusan, orang lain merana. Kan jadi payah nanti.

Hak manusia memang takde had. Semua nak, tapi memang terbatas. Memang kadang-kadang kita ada hak bersuara untuk membetulkan keadaan, tapi mestilah dengan cara berakal. Kalau kita mintak yang bukan-bukan, takkan MEREKA nak bagi, gila ke apa. Kalau pasal benda lain aku tak kesah lagi, kalau pasal agama Islam jadi permainan memang tak lama lagilah kita akan Kiamat. Mintaklah semua tu kat Akhirat nanti.

Hak Asasi manusia ni bagus dalam menentukan keupayaan sesuatu kerajaan menangani masalah rakyat, aku rasa negara kita ni dah cukup bagus dari segi semua ni. Semua nak, semua dapat. Tengok negara lain, mana dapat macam apa yang kita dapat. Yang kebuluran pun ada. Patutnya yang susah tu kita bantu.

Kalau hapuskan judi, riba, arak, hiburan terlampau aku setuju benar.
Selamat pagi :)





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...