Saturday, October 5, 2013

Bola di Malaysia

Assalamualaikum 


First of all, aku nak ucapkan tahniah kepada The Red Warrior atas kemenangan ke atas Johor Darul Takzim di suku akhir saingan Liga Malaysia. Kemenangan besar 6-1 di laman sendiri setelah tunduk di pusingan pertama 4-2 di Larkin. Walaupun aku fan JDT, tapi Tahniah diucapkan!


Bolasepak di Malaysia sememangnya semakin menjadi tumpuan terutamanya penyokong di Malaysia sendiri sudah ramai turun ke stadium menyokong dan memeriahkan kemeriahan bolasepak tanah air. Kita sepatutnya berbangga dengan liga kita yang sedia ada yang sememangnya semakin lama semakin menarik. 


Liga Tempatan bermula dengan Liga Semi-pro, di naik taraf ke Liga Perdana Malaysia dan sekarang kepada Liga Super. Maksud Liga Super sebenarnya umpama pasukan yang menghuni dalam liga tersebut boleh dikatakan berada ditahap professional dan sepatutnya setaraf dengan top liga di Asia.


Akan tetapi, kebanyakkan mungkin tidak mengetahui kemeriahan bolasepak sering di halang oleh golongan yang ingin mengaut keuntungan tidak halal. Antaranya bookie bolasepak, rasuah dan sebagainya. Ini boleh membantutkan kemeriahan dan kebangkitan bolasepak tanah air. Kelemahan pengurusan juga boleh menjadi faktor mengapa bolasepak diMalaysia masih lagi di takuk yang lama. Kelemahan berpunca dari individu yang tidak mahir dalam selok-belok bolasepak dan dipilih hanya kerana pengaruh besar. Kebanyakkan situasi seperti ini biasanya hanya tahu bagaimana ingin mentadbir, tapi tidak tahu cara menghadapi situasi getir dan bermasalah. Menteri baru KBS, YB Khairy Jamaluddin adalah salah seorang menteri muda yang boleh dikatakan berkaliber untuk menguruskan hal ehwal sukan dan belia di Malaysia. 


JDT, pasukan lama yang dipertingkatkan dan di re-branding menjadi pasukan yang memberi saingan baru kepada pasukan di Liga Super adalah satu contoh pasukan yang diberi nafas baru oleh TMJ. Akan tetapi, pasukan baru tak semestinya hebat diawal saingan. JDT perlu mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan pemain-pemain berstatus bintang untuk sebati didalam sebuah pasukan. Jujur pada aku, ada baik buruknya pembelian pemain luar yang terlalu mahal masuk kedalam pasukan ini. 


Antara kebaikan yang boleh dilihat:

  • Memperkenal pasukan ke dunia luar
  • Memberi saingan kepada pemain
  • Menarik penaja dan penyokong memenuhi stadium


Antara keburukan yang boleh dilihat:

  • Pembaziran
  • Kualiti tak setaraf dengan gaji
  • Persembahan pemain tempatan mula akan tenggelam

Ini cuma pandangan aku. Kalau ada yang lain sila kemukakan. Aku suka kalau kita berkongsi pendapat.


Apa-apa pun. Majukanlah sukan demi Negara. Siapa lagi nak majukan kalau bukan kita sendiri.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...