Saturday, December 3, 2011

Bangganya

Berbangga. Tajuk yang agak bosan kadang-kadang kita dengar. Dah la pendek, nak menyebut pun tak sampai dua saat. Kalau nak lebih dua saat kena sebut dengan 6 harakat. Ecoooo dia biar panjang. Haha

Ha, berbalik pada apa yang aku nak cerita. Bangga. Bangganya aku menjadi rakyat Malaysia. Bangganya dengan paras rupa. Bangganya aku dengan kekayaan yang dimiliki dan bangganya menjadi manusia.

Tapi....

Adakah segalanya cukup sekiranya hanya berbangga? Adakah bangga itu dapat mempertahankan segala yang kita ada. Bangganya kita sekiranya kita dianugerahkan dengan segala kenikmatan dunia dan akhirnya melupakan akhirat  yang ternyata kekal selamanya. Memang Bangga kan kita hidup di dunia sementara ini tanpa memikirkan kita sebenarnya telah ternoda dengan duniawi semata-mata.

Contohnya tadi, aku memang dikejutkan dengan peristiwa yang berlaku di negara kita (tak payah bukak Kosmo, Metro. Tak ada rasanya peristiwa ni) Aku baru balik dari kenduri kahwin dekat Bahau, Negeri Sembilan. Setelah bertukar dari bas ke tren akhirnya sampailah aku di KL Sentral. Aku pun tunggulah member aku dekat depan Brickfield berhadapan dengan stesen Monorel KL Sentral (aku tak pasti nama sebenar stesen itu) Aku pun tunggulah member aku ni, sekali ada couple melayu ni bercium, peluk macam laki bini. Kalau laki bini pun, agak-agak la. Dia tau aku kat sebelah je, dengan BANGGAnya mereka berpeluk cium umpama macam tiada agama. Dari segi perlakuan, rupa macam baya aku je. Ish, tak tahu malu betul.

Mungkin anda semua dah biasa dengan situasi ini disekeliling. Mungkin kita beranggapan bahawa:


Alah, lantak depala. Janji tak kacau hal gua!


Ada juga:


Huish! Beromen tuuuuuu.. usha jap la. Mana tau rezeki dapat tengok lebih.


Mungkin juga ada yang berasa rungsing menegur:


Dik, tolong hentikan semua yang terkutuk ni. Mungkin adik anggap abang menyebok, tapi ingatlah Allah sentiasa memerhatikan semua tingkah laku hambanya. Allah Maha Berkuasa.


Kalaulah ada umat yang berpendapat seperti tulisan kuning diatas, aku sanggup ikut dia untuk menegur orang lain.

Point utama adalah Kesyukuran dan didikan agama yang utuh. Tiadanya semua ini, makin ramailah remaja kita tergolong daripada ahli neraka. Ingatlah, Janji Allah Itu Benar.






Aku berharap sangat perkara ni tak terjadi antara kita semua.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...