Saturday, December 3, 2011

Bahasa dan Language

Bahasa kita, budaya kita. Apa itu bahasa? Apa beza bahasa dan juga Language? Eh, ianya sesuatu yang sama tetapi berbeza dari sebutan. 

Ha, cerita pasal bahasa ni ada 1 kes ataupun satu peristiwa yang kiranya tercatat dalam sejarah. Kementerian melancarkan satu dasar iaitu subjek matematik dan sains disekolah jenis kebangsaan dan menengah kebangsaan diajar dalam bahasa Inggeris. Ianya adalah satu pendekatan yang diwujudkan oleh kerajaan untuk memperkasakan kadar pertuturan dan pembelajaran orang melayu terhadap bahasa inggeris sebagai bahasa kedua.

Apa pendapat anda semua? Adakah bahasa Inggeris yang diajar disekolah tidak cukup bagus sehingga ianya diajar dalam subjek lain di sekolah? 

Pada pendapat aku, pendekatan ini memang bagus diteruskan kerana bangsa melayu adalah bangsa yang terteruk dari segi pertuturan bahasa inggeris. Bukannya aku ni sokong kerajaan. Dulu masa aku sekolah rendah, aku paling benci subjek bahasa inggeris ni. Bukannya faham pun. HAHAHA!

Tapi, ada yang menentang dasar kerajaan ni. Antara yang aku dapat kepilkan adalah :


Ianya akan merosakan bahasa melayu sendiri. Merojakan bahasa dan bahasa kita akan ketinggalan. Lepas 10 tahun, kita akan cakap bahasa inggeris lebih dari bahasa melayu. - 47, Pekerja Kontrak.


Okay.......


Statistik aku pulak pasal bahasa ni. Cuba tengok di bawah

Kadar penguasaan bahasa mengikut bangsa di Malaysia adalah seperti berikut:


Cina : Mandarin, Kantonis , Melayu, Inggeris (tak semua)
India : Tamil, Melayu, Inggeris (tak semua)
Melayu : Melayu, inggeris (tak semua)
Lain-lain : tiada data.


Aku pun dah besar ni baru nak belajar bahasa inggeris dengan lebih giat. Takkanlah kita nak berbangga dengan 1 bahasa je kan? Bangsa lain ada bahasa Ibunda mereka yang mereka tuturkan dengan baik, tapi boleh kuasai bahasa lain dengan sempurna. Terutamanya Inggeris.

Ingatlah Wahai Melayu, kita takkan maju kalau kita masih lagi ditakuk yang lama. Fikirkanlah wahai Melayu. Bahasa Melayu takkan hilang kalau kita mempertahankannya, tapi jangan manjakan Melayu kita.



Gambar sebagai hiasan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...